2010. február 20., szombat

Emberi szív alakú üvegvázák

A kiváló Ólomüveg.blog.hu legutóbbi bejegyzése rendkívüli üvegszobrokat mutat be. A kedvencem Eva Milinkovic-nak, a Tsunami Glassworks üvegszobrászának lélegzetállító alkotása, az emberi szív alakú váza:

(Forrás: Carrie Leber)

A "Szívkamra-váza" (Ventricle Vase) több színváltozatban is készült, íme a másik alternatíva:


Hasonló koncepció az Esque Studio üvegszíve...


... és üvegkoponyája:



Még mindig a kardiovaszkuláris rendszernél maradva, íme Melli Ink üvegszobra a Cold Blood elnevezésű kiállításáról:


Kapcsolódó bejegyzések:

2010. február 7., vasárnap

Rákmegelőzési kampány kórszövettani ábrákkal

A német Krebsgesellschaft Nordrhein-Westfalen nevű, daganatos betegségek megelőzésével foglalkozó társaság érdekes figyelemfelkeltő plakátokat tett közzé a neten. A posztereken öt gyakori, korai felismerés esetén akár 100%-ban gyógyítható rákbetegség kórszövettani ábrája szerepel, mégpedig az emlő-, a méhnyak-, a vastagbél-, a prosztata- és a bőrrák kissé átszínezett fénymikroszkópos képei. A kampány szövege szerint a korai felismerés nem nagy tudomány (früherkennung ist keine kunst), vagyis ezek a daganatok kis odafigyeléssel (rendszeres önvizsgálat, szűrővizsgálatokon való gyakori részvétel) egyszerűen és korán felismerhetőek, és ezután jól kezelhetőek. Nem kell ahhoz patológusnak lenni, hogy valaki észrevegyen a bőrén egy gyanús elváltozást, viszont azt, hogy egy gyanús szövetszaporulat valóban rák-e,  már a szakember fogja eldönteni...

Emlőrák

Méhnyakrák

Vastagbélrák

 
Prosztatarák

Bőrrák

A német plakátokhoz hasonló, de mások által készített képeket állítottak ki az argentin főváros neves galériájában, a Palais de Glace-ban. A hisztopatológiai ábrákat itt is mesterégesen átszínezve hoztak létre néhány nagyon szép műalkotást (lásd: Jonathan Gurvit's Portfolio).



Via:

Mihai Criste szürreális festményei

 

 



Képgléria:

Dustin Yellin munkái

Dustin Yellin művészete átmenetet képez a festészet és a szobrászat között: áttetsző, háromdimenziós alkotásait számtalan festett műgyantalap egymásra rétegzéséből hozza létre. Az így létrjött szilárd tömbökben - mint a borostyánba zárt rovarok - különféle tárgyak, szervek, csontvázak jelennek meg.





 

 


Képgalériák:

2010. február 6., szombat

A Semmelweis Orvostörténeti Múzeum képekben

A budapesti Semmelweis Orvostörténeti Múzeum állandó kiállítása az európai orvostudomány történetéből ad ízelítőt. Semmelweis Ignác egykori szülőházában kialakított múzeum az orvoslás ókortól a 20. század elejéig tartó fejlődésének tárgyi, művészeti és írásos emlékeit mutatja be: többek között antik bútorokat, mára már elfeledett orvosi műszereket, és művészi kivitelű, 18. századi anatómiai viaszpreparátumokat. A kiállításáról készült kiváló minőségű képekre a Curious Expeditions blogon találtam rá.



A kiállítás az ókori Egyiptom gyógyításának is helyet szentel. A fenti múmiafej a Ptolemaiosz korból származik, és az igen fejlett balzsamozási technikának köszönhetően évezredek múltán is jó állapotban maradt. A szemüregben bennmaradtak a szemek, a szemhéjak, valamint az orr és az ajkak is jól konzerválódtak. A koponyán nincs az agyvelő kivételére utaló nyílás, ugyanis az agyat az orrüregen keresztül távolították el és egyszerűen kidobták, mert nem tudták, hogy mire való.

Koponyák; a jobb oldali trepanált

17.- 18. századi anatómiai fafaragvány


A kiállításon orvosi és természettudományos könyvek, dokumentumok, a betegséget s a gyógyítást bemutató festmények, szobrok is megtalálhatóak.




A múzeum féltve őrzött anatómiai anyagának legszebb darabja az az életnagyságú női viaszfigura (moulage), amelyet a magyar orvosi oktatás színvonalának emelése érdekében II. József (1780-1790) - több más viaszkészítménnyel együtt - 1789-ben a pesti egyetem orvosi fakultásának ajándékozott. A mű alkotója a firenzei Pitti-palotában működő viaszbábúműhely vezetője, Felice Fontana (1730-1802), tudós apát, akinek irányításával a kor legjelentősebb olasz viaszszobrászai dolgoztak. A múzeum tulajdonában levő női viaszfigura alkotója feltehetően Ferrini vagy Clemente Susini.

A fekvő női akt feltárt mell- és hasürege látni engedi a belső szerveket, idegeket, ereket. A „valósághű” ábrázoláson túlmenően, amely tanítási célokat szolgált, a figurális megmintázás igen magas, művészi igényű szobrászi munka mesterjegyeit viseli magán. Valószínűleg ugyanebből a műhelyből kerültek ki azok a különböző testrészeket és szerveket ábrázoló további darabok, amelyeket a nagyszombati vitrinben és előtte helyeztünk el mint az egyetemi oktatás elengedhetetlen szemléltetőeszközeit. (forrás)


Stephan Zick
(1639-1715) nürnbergi mester által készített kis méretű elefántcsont szülészeti tanbaba a XVII. századból. A törékeny figura szétszedhető, a mellkas- és hasfal leemelése után láthatóvá válnak az apró faragott belső szervek az anyaméhvel és a benne elhelyezkedő magzattal. Hasonló figurák Európa más múzeumaiban is megtalálhatóak, van belőlük férfi változat is. A Wellcome Alapítvány által szervezett londoni Exquisite Bodies kiállításon - régi atlaszokkal, viaszmodellekkel és szülészeti viaszdomborművekkel együtt - a budapestihez hasonló figurákat is bemutattak. Kate Forde, a kiállítás kurátora egy promóciós YouTube videón többek között ezekről is beszél, érdemes megnézni.

Teljes képgaléria:

2010. február 5., péntek

Retro stílusú anatómia - Cornelius De Witt illusztrációi az '50-es évekből

A Journey Round My Skull blogon (amely a nevét Karinthy Frigyes: Utazás a koponyám körül c. regényéről kapta) találtam rá az alábbi régi ismeretterjesztő könyvre, amelynek címe The Human Body: What It Is and How It Works. A rendkívül színes ábraanyagot Cornelius De Witt készítette, aki nem az anatómiai pontosságra, hanem a szemléletességre helyezte a fő hangsúlyt. Legjobban az idegrendszer (különösen az agyidegek) ábrázolása tetszik: egyszerűen, könnyen érthetően mutatja be a felépítés és a működés lényegét. A könyv tartalmának és képanyagának nagy része elérhető Michael Stoll kiváló Flickr oldalán!


Az emberi test fő szervrendszerei

 
Az arcideg (nervus facialis) legnagyobbrészt mozgató agyideg, beidegzi az arc mimikai izmait. A nyelv alatti ideg (nervus hypoglossus) rostjai a nyelv izmaihoz futnak.

Bal oldalon: az agykéregből származó leszálló pályák kereszteződése, és a gerincvelő sémája. A jobb oldali képen a X. agyideg, a bolygóideg (nervus vagus) lefutása látható, amely a tápcsatorna, a szív és a tüdő vegetatív működéseinek irányításában vesz részt.

2010. február 2., kedd

Franciszek Starowieyski művészete

 

 

 

 





 

 


2009. február 23-án, Varsóban 79 éves korában elhunyt Franciszek Starowieyski, a lengyel plakátiskola nagymestere. A kompromisszum-mentességéről és művészi különállásáról ismert kiváló festő sajátos stílust dolgozott ki, amelyet leginkább a kalligrafikus vonalak és a barokkot idéző formavilág jellemez. Starowieyski grafikusként, színházi és televíziós díszlettervezőként, plakáttervezőként, könyvillusztrátorként és műgyűjtőként is ismertté vált. Tanulmányait a krakkói, valamint a varsói Képzőművészeti Akadémián végezte, szakmai pályafutását könyvillusztrációkkal kezdte, de valódi elismerésre színházi- és filmplakátjaival tett szert a hatvanas években. Az azóta eltelt 4 évtized alatt közel 300 művészi plakátot tervezett.


A magyarok számára is ismert plakátja a Síró galamb, egykor Varsó-szerte hirdette a lengyelek együttérzését az 1956-os magyarországi események felett. Munkáit világszerte számos kiállításon mutatták be. Magyarországon utoljára 2006-ban, a budapesti Lengyel Intézetben, az 1956-os forradalom évfordulója alkamából rendezett lengyel és magyar csoportos plakátkiállításon találkozhattunk plakátjaival. Starowieyski több rangos nemzetközi díjban és elismerésben részesült: a Grand Prix birtokosa a Kortárs Képzőművészeti Biennálén Sao Pauloban 1973-ban, és 1974-ben a Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon.

Forrás: Lengyel Intézet

Képgalériák:
Related Posts with Thumbnails
 

Idegenszövet blog © 2008. Chaotic Soul :: Converted by Randomness